متى اتدخل في تعديل سلوكيات ابني... وازاى؟
- ابني مش منظم خالص وعايزة اعلمه النظام
- ابني عدواني ونفسي يتغير
كل دي مجموعة أمنيات بنسمعها كتير من الأمهات طول النهار
مشكلة سلوكية عند ابنها + رغبة منها في التغيير، لكن للأسف النتيجة في الأخر إنه مفيش تغيير
والتغيير الوحيد إلى ممكن يحصل بيكون في علاقتها بابنها إلي بتفضل تسوء من كتر المشاكل والصراخ والأوامر طول النهار
مشكلة سلوكية عند ابنها + رغبة منها في التغيير، لكن للأسف النتيجة في الأخر إنه مفيش تغيير
والتغيير الوحيد إلى ممكن يحصل بيكون في علاقتها بابنها إلي بتفضل تسوء من كتر المشاكل والصراخ والأوامر طول النهار
طب فين المشكلة؟ 😢
المشكلة إن كتير من الامهات بالرغم من رغبتهم الشديدة والصادقة في التغيير إلا انهم ميعرفوش ازاى يتدخلوا؟ وامتى؟
المشكلة إن كتير من الامهات بالرغم من رغبتهم الشديدة والصادقة في التغيير إلا انهم ميعرفوش ازاى يتدخلوا؟ وامتى؟
• السؤالين دول لازم تحددى اجابتهم بمنهتى الدقة قبل ما تبتدى في تغيير اى سلوك عند ابنك
نبدأ بالسؤال الاول...
• ازاى؟
لو بصينا تاني على امنيات الامهات الي ذكرناها في أول المقال هنلاقي الشكوى من عصبية أو عدم تنظيم أو عدوان... وغيره
وكل دى مش سلوكيات يمكن تغييرها أصلا انما صفات 😱
• ازاى؟
لو بصينا تاني على امنيات الامهات الي ذكرناها في أول المقال هنلاقي الشكوى من عصبية أو عدم تنظيم أو عدوان... وغيره
وكل دى مش سلوكيات يمكن تغييرها أصلا انما صفات 😱
طب ايه الفرق بين السلوك والصفة؟
بصي يا ستي باختصار السلوك هو الفعل إلى ممكن اعده اتكرر هو بنفسه كام مرة في اليوم
يعنى مفيش حاجة اسمها هو كان عدوانى ٥ مرات النهاردة
ولا هو كان مهمل ٦ مرات النهاردة
انما بقول مثلا ضرب اخوه النهاردة ٣ مرات
ساب كراسته ع الأرض ومحطهاش ع المكتب مرتين
وهكذا، فلازم تكوني دقيقة في تحديد السلوك الى انت هتشتغلى عليه
انما الصفة بقى دى مجموعة سلوكيات على بعض
زى مثلا انه يكون (بيضرب + بيتف + بيرمي حاجته + بيعض + بيشتم) كل دى على بعض اسمها عدوانى وطبعا أنا مبغيرش كل السلوكيات دى مرة واحدة وانما بركز على سلوك سلوك وبطنش الباقي خالص في المرحلة دى..
ولما تتغير السلوكيات واحدة واحدة اتوماتيك الصفة بتتبدل تماما.
بصي يا ستي باختصار السلوك هو الفعل إلى ممكن اعده اتكرر هو بنفسه كام مرة في اليوم
يعنى مفيش حاجة اسمها هو كان عدوانى ٥ مرات النهاردة
ولا هو كان مهمل ٦ مرات النهاردة
انما بقول مثلا ضرب اخوه النهاردة ٣ مرات
ساب كراسته ع الأرض ومحطهاش ع المكتب مرتين
وهكذا، فلازم تكوني دقيقة في تحديد السلوك الى انت هتشتغلى عليه
انما الصفة بقى دى مجموعة سلوكيات على بعض
زى مثلا انه يكون (بيضرب + بيتف + بيرمي حاجته + بيعض + بيشتم) كل دى على بعض اسمها عدوانى وطبعا أنا مبغيرش كل السلوكيات دى مرة واحدة وانما بركز على سلوك سلوك وبطنش الباقي خالص في المرحلة دى..
ولما تتغير السلوكيات واحدة واحدة اتوماتيك الصفة بتتبدل تماما.
يبقى احنا مش بنغير صفات احنا بنعدل سلوكيات
عشان كده، بنقول للأم ركزي على سلوك وااااااحد بس، وابدأى في وضع الخطة لتغييره؛ إنما الأهداف غير المحددة دي بتخلي الموضوع كبير وواسع وفي النهاية مش بنعمل أى حاجة.
عشان كده، بنقول للأم ركزي على سلوك وااااااحد بس، وابدأى في وضع الخطة لتغييره؛ إنما الأهداف غير المحددة دي بتخلي الموضوع كبير وواسع وفي النهاية مش بنعمل أى حاجة.
السؤال التانى...• امتى؟
مش بمزاجي
مش بمزاجي
دي جملة عظيمة عايزاك تفضلي تقوليها لنفسك كتير
أيوة مش بمزاجك ولا بمزاجي ولا بمزاج اى حد، مش معنى ان السلوك ده مش عاجبني يبقى اخلى ابنى يتخلى عنه..
ممكن جدا يكون مش عاجبني ومش من حقي اغيره..
بابا وماما وتيتة وجدو عايزين "أدهم" يبقى ولد جميل ويلبس الشبشب في البيت وميمشيش حافي وبالنسبة لهم ده سلوك مزعج ولازم يتغير..
أيوة مش بمزاجك ولا بمزاجي ولا بمزاج اى حد، مش معنى ان السلوك ده مش عاجبني يبقى اخلى ابنى يتخلى عنه..
ممكن جدا يكون مش عاجبني ومش من حقي اغيره..
بابا وماما وتيتة وجدو عايزين "أدهم" يبقى ولد جميل ويلبس الشبشب في البيت وميمشيش حافي وبالنسبة لهم ده سلوك مزعج ولازم يتغير..
وأنا بقولك مش لازم يلبس الشبشب يا سعاد 😂
هو حر
الفكرة إنى قبل ما اقرر تعديل أى سلوك لازم اسأل نفسي ٣ اسئلة مهمين جدًا
١- هل السلوك ده مؤذي له؟
(قرقضة الاظافر مثلا تؤذيه بدنيًا لأن احيانا بتوصل انه بيجيب دم، وتؤذيه نفسيا لما يندمج وسط الناس وتصبح لازمة عنده)
هو حر
الفكرة إنى قبل ما اقرر تعديل أى سلوك لازم اسأل نفسي ٣ اسئلة مهمين جدًا
١- هل السلوك ده مؤذي له؟
(قرقضة الاظافر مثلا تؤذيه بدنيًا لأن احيانا بتوصل انه بيجيب دم، وتؤذيه نفسيا لما يندمج وسط الناس وتصبح لازمة عنده)
٢- هل السلوك ده مؤذي لغيره؟
(بيضرب مثلا، بيعمل صوت وهو بياكل....)
(بيضرب مثلا، بيعمل صوت وهو بياكل....)
٣- هل السلوك ده معطل عن التطور؟
(زى بيتكسف يطلب حاجة مثلا هو مش مؤذى له ولا مؤذي لغيره، لكن بيعطله عن التطور الاجتماعى وكتير من المهارات الى لازم يكتسبها وقدام هيضيع حقوقه)
(زى بيتكسف يطلب حاجة مثلا هو مش مؤذى له ولا مؤذي لغيره، لكن بيعطله عن التطور الاجتماعى وكتير من المهارات الى لازم يكتسبها وقدام هيضيع حقوقه)
أما بئا لو السلوك مش مضر له ولا مضر لغيره ولا معطل عن التطور..
يبقى نوفر معارك على الفاضى..
ومش لازم أدهم يلبس الشبشب يا سعاد..
وحظ سعيد في معارك أخرى قادمة 😁😁😁
يبقى نوفر معارك على الفاضى..
ومش لازم أدهم يلبس الشبشب يا سعاد..
وحظ سعيد في معارك أخرى قادمة 😁😁😁
🌷 مع خالص تقديري ... يسر الجميل 🌷
لا يوجد تعليقات
أضف تعليق